Bateri kereta tamat tempoh

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh

Korang kenal battery kereta? Aha...soalan budak darjah 1 kan. kalo sape2 yang x pernah lihat, ni ada gmbr contoh bateri kereta. 

yang ni sebijik macam battery kereta atos yang aku bawak ni. 


nak dijadikan cerita alkisahnya, beberapa hari lepas, aku balik dari kelas dengan gembiranya kemudian atas permintaan rakanku utk beli barang dapur kat kedai aku pon berhenti la..hajat di hati memang x nak turun, nak stay je tnggu dalam kereta. tapi ternampak plak kedai pet. teringat la plak anak2 ikan kat rumah tu xde makanan, asyik mintak sedekah makanan anak ikan Masdiana je. 

dengan jayanya aku terus la ke kedai pet tersebut. park kereta elok2 kemudian masuk kedai. selesai urusan kat kedai tu. aku kembali ke kereta dan cuba untuk start engine. Dang! Dang! Dang! puluh2 kali try xdapat start. 

last sekali x larat nak try da. dengan kepanasan petang yang bahang begitu tinggi darjah suhunya. Hilda kol Farihin, kemudian kol Helmi. Maka datang la mereka ni dengan atul sekali. nak jump bateri dari keta mereka x dapat sbb x de jumper. nk bukak bateri dan cuba masukkan bateri mereka pun x dapat sbb xde spanar. 
last skali terjumpa spanar apa nama tah dalam kereta Farihin. Atul susah2 bukak bateri dan cuba sambungkan dengan bateri kereta Helmi. Alhamdulillah. kereta aku berjaya dihidupkan. 

dengan tiada bateri dalam bonet depan kereta tu, aku pergi beli bateri baru! costing me RM 140. nasib baik Daddy da bank in duit. Allahu Allah. Rezeki Allah nak bagi. Alhamdulillah. sejak berkereta ni, banyak benda aku kena consider. nak beli pakaian selalu pon x dapat da la. Hahaha mcm bajet sangat kan. Ok abaikan la. 

So guys, act bateri ni pon dye hanya tahan setahun je. then kena tukar bateri lain. dye pnya power bateri yang perlu untuk menghidupkan enjin kereta ada 1.25 V x silap aku. nampak mcm kecik tapi besar la jugak nilainya tu. nilai tu penting utk menghidupkan enjin kereta kau. dan yang hebatnya ia utk hidupkan enjin je. pastu lepas hidupkan enjin tu kau buang balik bateri, nak balik kampung jauh2 pon boleh, tapi as long as jangan berhenti dan jangan matikan enjin. 



#Dugaan Allah atas hambanya. Terima kasih Allah. 
#Terima kasih buat rakan-rakan yang membantu. x lupa juga yg bertanya dan sebagainya. Aku sangat menghargainya. Terima kasih. 
#Terima kasih yang tidak terhingga buat Umi Abah. I Love u Both. Till jannah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...