batu ladung untuk pemancing saje ke?

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh


anda kenal batu ladung? what's in your mind? 

yang orang guna untuk memancing kan. kenapa? sebab ladung ni akan kekal pada posisi asal tanpa bergerak ketika umpan dilarikan oleh ikan. haishh macam mana tu? x boleh nak bayang la kan kalo kita bukan kaki pancing dan x biasa memancing. same goes to me. ahakks..

batu ladung ni biasanya diperbuat drpd timah sbb timah mempunyai ciri-ciri berketumpatan tinggi dan menjadikannya berat, suhu lebur rendah, kos pembuatan murah, tahan karat dan tahan hakisan air laut. 

dalam dunia pancing ni ada dua jenis ladung iaitu ladung hidup dan ladung mati. tapi bukan tu yang saya nak ceritakan sbb saya x pernah memancing tp selalu menggunakan ladung. untuk buat ape? saya guna ladung dalam research sy. 

ni rupa ladung daripada internet. 





dan saya guna ladung untuk ini ...............................


saya guna ladung untuk tindih sample (plant cell such as petiole and else) yang telah di gam kan (mounted) dengan gam (canada balsam/euparal) supaya sample duduk dgn elok bwh cover slid tanpa kehadiran bubble / udara. supaya nnti observe under microscope nmpk cntik la. =) 


so, ini lah kegunaan lain ladung dalam hidup saya :p so, u ols ada x guna batu ladung ni sepanjang hidup kamu semua? kalo ada, mohon share =)





2 comments:

  1. owh ... x de guna . saya cuma nampak ladung kat btg pancing sahaja ...

    ReplyDelete
  2. dulu pernah la tengok benda alah ni sebab ayah akak pun minta pancing.
    sekarang ni dah lama tak tngok.
    baru tahu namanya batu landung

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...